مدیریت هوشمند تجهیزات ایمنی کارکنان

HSE به مجموعه‌ای از استانداردها، قوانین، و دستورالعمل‌ها اطلاق می‌شود که با هدف حفظ سلامت و ایمنی افراد در محیط کار و حفاظت از محیط‌ زیست تدوین شده‌اند. هدف اصلی HSE پیشگیری از حوادث، بیماری‌های شغلی و کاهش تاثیرات منفی فعالیت‌های صنعتی بر محیط‌ زیست است. تحویل تجهیزات مناسب و ایمن در چارچوب HSE از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس از اجرا این سیستم پیشرفته نه تنها کارایی و اثربخشی فرآیندهای مربوط به HSE را افزایش می‌دهد، بلکه به ایجاد یک محیط کار ایمن‌تر و پایدارتر کمک می‌کند.

مقدمه

HSE مخفف سه واژه “Health, Safety, Environment” به معنی “بهداشت، ایمنی، محیط‌ زیست” است. این مفهوم به مجموعه‌ای از استانداردها، قوانین، و دستورالعمل‌ها اطلاق می‌شود که با هدف حفظ سلامت و ایمنی افراد در محیط کار و حفاظت از محیط‌ زیست تدوین شده‌اند. هدف اصلی HSE پیشگیری از حوادث، بیماری‌های شغلی و کاهش تاثیرات منفی فعالیت‌های صنعتی بر محیط‌ زیست است. تحویل تجهیزات مناسب و ایمن در چارچوب HSE از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این موضوع به دلایلی همچون افزایش ایمنی کارکنان، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، حفظ سلامت محیط زیست و بهبود فرهنگ ایمنی در سازمان، ضروری است.

در شرکت‌های بزرگ، هماهنگی و بررسی کارکنان جهت دریافت تجهیزات، به وقت و انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. در اکثر شرکت‌ها فرم‌های خاصی طراحی می‌شوند که مسئولین مربوطه با پر کردن آن‌ها به صورت دستی، افراد را کنترل می‌کنند. این روش نه تنها زمان‌بر است، بلکه ممکن است با خطاهای انسانی نیز همراه باشد.

سیستم مدیریت تجهیزات HSE

سیستم حاضر پس از ساعت‌ها بررسی طراحی و ساخته شده است و به سه بخش کلی تقسیم می‌شود:

منابع انسانی:

در ابتدا لیست تمام پرسنل توسط واحد منابع انسانی وارد سامانه شده و سپس دسترسی افراد به بخش‌های مختلف توسط مدیران منابع انسانی تعیین می‌شود. این بخش از سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که امکان ارتباط با سامانه‌های منابع انسانی مجموعه شما را دارد. به این صورت که با وارد کردن یک فایل اکسل، می‌توانید اطلاعات را در سیستم وارد کنید. این قابلیت، سرعت و دقت فرآیند را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

بهداشت و محیط زیست:

در مرحله اول، کاربر واحد HSE ماتریس تجهیزات خود را در سیستم تعریف کرده و براساس پست‌های سازمانی که در قسمت منابع انسانی مشخص شده‌اند، تجهیزات را به افراد تخصیص می‌دهد.- تجهیزات می‌توانند به صورت ماهیانه، سالیانه، دوسالانه و امانی تعریف شوند. این تنوع در تعریف دوره‌های مختلف تجهیزات، امکان مدیریت بهتر و انعطاف‌پذیری بیشتری را فراهم می‌آورد.

انبار تجهیزات:

 انباردار پس از مراجعه کاربر برای دریافت تجهیزات، وارد سیستم می‌شود و با مشاهده ماتریس کاربر، لیست تجهیزات قابل دریافت او را مشخص می‌کند. پس از بررسی و تایید تجهیزات، انباردار آنها را تحویل می‌دهد. برای تایید حضور، سیستم یک پیامک به شماره موبایل کاربر ارسال می‌کند و کاربر با اعلام کد ارسال‌شده، تایید می‌کند که تجهیزات را خود دریافت کرده است که این روش، دقت و امنیت فرآیند تحویل تجهیزات را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و از هر گونه سوءاستفاده یا خطای انسانی جلوگیری می‌کند.

مدیریت عدم دریافت تجهیزات

در صورتی که کاربر اقدام به دریافت وسایل خود نکند، سیستم به‌طور خودکار در پایان ماه به او امتیاز منفی اختصاص می‌دهد. این امتیاز منفی بر اساس نوع و اهمیت تجهیزات متغیر است. اگر امتیاز منفی کاربر به مقدار مشخصی برسد، واحد ایمنی وارد عمل می‌شود و پس از پیگیری دلیل عدم مراجعه، اگر به دلیل قانع‌کننده‌ای نرسد، فرد را به واحد منابع انسانی ارجاع می‌دهد. در این مرحله، واحد منابع انسانی اقدام به حذف اثر انگشت کاربر از سیستم می‌کند. بدین ترتیب، تا زمانی که تجهیزات مورد نیاز خود را دریافت نکند، اجازه ورود به مجموعه را نخواهد داشت. این سیستم سخت‌گیرانه تضمین می‌کند که تمامی پرسنل تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشند و از ایمنی و بهداشت آنها محافظت شود.

مزایای سیستم

– افزایش ایمنی کارکنان: با تضمین دسترسی به تجهیزات ایمنی، احتمال وقوع حوادث کاهش می‌یابد.
– افزایش بهره‌وری: فرآیندهای سریع‌تر و دقیق‌ترانجام شده، زمان و منابع کمتری را هدر می‌دهند.
– کاهش هزینه‌ها: با مدیریت بهتر تجهیزات و کاهش خطاها، هزینه‌های ناشی از اشتباهات و حوادث کاهش می‌یابد.
– حفظ سلامت محیط زیست: با پیگیری دقیق استفاده از تجهیزات و مواد، تاثیرات منفی بر محیط زیست به حداقل می‌رسد.
– بهبود فرهنگ ایمنی در سازمان: با اجرای دقیق استانداردها و قوانین HSE، فرهنگ ایمنی در سازمان تقویت می‌شود.

-گزارشات اثربخش: امکان ساخت انواع گزارشات در سیستم وجود که بر اساس نیاز کاربر ساخته می شوند.

پس از اجرا این سیستم پیشرفته نه تنها کارایی و اثربخشی فرآیندهای مربوط به HSE را افزایش می‌دهد، بلکه به ایجاد یک محیط کار ایمن‌تر و پایدارتر کمک می‌کند.

سایر امکانات:

1. تعریف بدون محدودیت ماتریس
2. تخصیص یک ماتریس به دو یا چند واحد
3. ویرایش سریع و راحت کاتریس
4. صدور حواله تحویل موارد خاص به پرسنل خاص
5. مشاهده وسایل دریافت شده توسط کاربران در بازه های زمانی خاص
6. ثبت ضریب امتیاز برای هر کالا
7. امتیاز دهی به کاربران
8. مشاهده و بررسی دلیل امتیاز کاربران
9. حذف امتیاز کاربران
10. مشاهده کاربران خاطی
11. ارجاع کاربر به منابع انسانی جهت حذف اثر انگشت
12. مشاهده تاریخ حضور کاربران جهت دریافت تجهیزات
13. ثبت ویژگی های فردی هر کاربر
14. دریافت تجهیزات بر اساس ویژگی های فردی(سایز و نوع تجهیزات)
15. امکان ثبت دسترسی حرفه ای به کاربران بر اساس منو های سیستم به طوری که هر کاربر فقط به تعدادی منوی خاص دسترسی داشته باشد

16. قابلیت ثبت پرسنل و تعریف گروه های شغلی
17. امکان اجرا در چند مجموعه(سایت) مختلف
18. بروزرسانی کامل از طریق اکسل با نرم افزار های اصلی مجموعه
19. تعریف کالا ها و دسته بندی ها از طریق اکسل
20. امکان گروه بندی کالا ها
21. جستجو و گزارش گیری راحت و آسان
22. مشاهده کاردکس تحویل هر کاربر تنها با یک کلیک
23. امکان دریافت تجهیزات به صورت یک ماه سه ماه سالانه و دو سالانه
24. آسان شدن فرایند دریافت تجهیزات
25. نمایش تمامی موارد مورد نیاز تحویل کالا در یک صفحه
26. قابلیت ارسال نظر روی ماتریس به واحد HSE توسط واحد انبار
27. بررسی اتوماتیک کالا هایی که قبلا دریافت شده اند توسط سیستم و پیشنهاد لیست دریافت کالا
28. تایید هویت کاربران از طریق پیامک
29. نمایش آمار کالا هایی که کاربر در دوره یکساله تحویل گرفته است
30. تحویل موردی کالا ها به کاربران

Creative Commons Licenseکلیه حقوق این نرم افزار تحت Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License محفوظ است .

نیاز به مشاوره دارید؟

برای دریافت مشاوره شماره تماس و نام خود را وارد کنید
تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم.

گهرافزار

توسعه دهنده و مشاور
سامانه های ERP

09360404282

(پیامک دهید)